Vastgoedbeheer
Om te zorgen dat uw praktijkruimte of medisch centrum floreert, heeft u een vakbekwame beheerder nodig.
Iemand die weet wat de specifieke wensen en zorgen zijn van medisch professionals.
Onze ervaring met zorgvastgoed maakt ons de juiste beheerder voor uw praktijk.
Beheren en organiseren in bekwame handen
Verschillende partijen kunnen eigenaar zijn van een praktijkruimte of medisch centrum. Soms is de praktijk eigendom van de arts of zorgverlener die daar zijn werk uitvoert. Maar niet zelden is de eigenaar niet de enige die in deze praktijk werkt, maar verhuurt hij of zij één of meerdere ruimtes aan andere professionals. En er zijn legio situaties waarin professionele beleggers of investeerders eigenaar zijn van een praktijkruimte of medisch centrum. Eén ding hebben al deze constructies gemeen: het vastgoed heeft een vakbekwame beheerder nodig; eentje die de gebruikers kent.
Zorgeloos van uw praktijk genieten
Bij Advance weten wij eigenlijk alles over zorgvastgoed. Als adviseur en projectleider werken wij aan de realisatie van nieuwe praktijkruimtes of de verbouwing ervan. Maar ook daarna, in de beheerfase, blijven wij in toenemende mate betrokken. Als beheerder met gerichte kennis van zaken en het type gebruikers nemen wij alle vastgoed gerelateerde beslommeringen van de eigenaar of belegger uit handen. Wij kennen de gebruikers als geen ander en weten precies wat ze vragen of nodig hebben. Daarmee kunnen we eigenaren en gebruikers maximaal ontzorgen. Wij zorgen dat u zich kunt richten op hetgeen waar u goed in bent. Laat alle zorgen rondom het gebouw, de facilitaire en financiële zaken maar aan ons over. Zo pakken wij ook klachten en storingsmeldingen voor u op.
Aandacht voor specifieke eisen
Het beheer en onderhoud van een praktijk of medisch centrum verschilt in belangrijke mate in dat van een winkel of kantoorpand. Allereerst door de zorgactiviteiten, die echt andere eisen stellen dan de verkoop van producten of het faciliteren van kantoorwerkers. Daarnaast kennen veel praktijken en medische centra verschillende constructies waarbij meerdere zelfstandige professionals samen in hetzelfde pand werken. Doordat wij al vele jaren met deze specifieke kenmerken te maken hebben, kunnen we heel gericht de beheeractiviteiten opzetten en uitvoeren.
Huurcontracten
Wij beschouwen vastgoedbeheer als het nauwgezet uitvoeren van gemaakte afspraken. Sluitende, degelijke huurovereenkomsten zijn daarvoor cruciaal. Duidelijkheid is vereist bij huurafspraken maar ook, en niet in de minste plaats, als het gaat om de ‘levering van zaken en diensten’ oftewel servicekosten. Kenmerkend voor zorgvastgoed is dat er vrijwel altijd meerdere gebruikers zijn. Een dispuut over wie wat moet bijdragen of betalen ligt op de loer. Dergelijke discussies pakken vaak nadelig uit voor de verhuurder. Wij werken met, en vertrouwen op hermetisch gesloten verdeelsleutels waarmee we alle kosten precies verrekenen. Dit voorkomt onaangename discussies.
Hoe wij dat doen? We gaan uit van het beoogd gebruik en van gebruikelijke kostenverdelingen in de zorg. Dit doen we ‘cross-over’ voor alle huurovereenkomsten, zodat elke dienst of zaak voor de volle 100% is gedekt. Dit leidt in de praktijk tot een onderbouwde en eerlijke toerekening waar geen speld tussen te krijgen is. Dit garandeert betrouwbare geldstromen en voorkomt discussies.
Duurzaam vastgoedbeheer
Uitgerekend in zorgvastgoed is oog hebben voor de wensen en verwachtingen van huurders en/of gebruikers erg belangrijk. Duurzaamheid en verduurzaming zijn in toenemende mate een randvoorwaarde. En meer in het bijzonder energiebeheer. Scherp inkopen van energie is ook vanzelfsprekend. Zowel verhuurders als huurders hebben belang bij betaalbare, goede huisvesting. Het is dan logisch dat een verhuurder zijn huurders in staat stelt om zuinig met energie om te gaan. Maar moderne installaties zijn vaak complex. Voor onderhoud heb je in de meeste situaties een deskundige partij nodig; soms met de afspraak dat zij ook de instellingen en het verbruik monitoren. Die belofte of afspraken kunnen installateurs maar zelden waarmaken omdat zij niet over de energieafrekeningen beschikken. Doordat wij het zorgspecifieke energiegebruik kennen, de inkoopafspraken met energieleveranciers maken en toegang hebben tot de energieafrekening, zijn wij als vastgoedbeheerder de aangewezen partij om optimalisaties in het energiegebruik aan te dragen. Dit doen we door goede afspraken te maken met leveranciers en huurders, en door nauwgezette monitoring te organiseren. U betaalt hiervoor niets extra, wij vinden dit een vanzelfsprekende service, in dienst van verhuurders en huurders.
Verduurzaming
Steeds vaker krijgen wij vragen over verduurzaming van bestaand vastgoed. Niet verwonderlijk gelet op de hectische tijden met snel stijgende energiekosten. Er zijn talloze energiebesparende technieken beschikbaar. Maar welke van die maatregelen doen wat ze beloven? Juist nu is het van groot belang dat we als vastgoedbeheerder weten welke maatregelen aansluiten bij het gebruik en voldoen aan de eisen van specifieke huurders. Quickwins als het vervangen van conventionele verlichting door LED of het plaatsen van zonnepanelen zijn inmiddels gemeengoed. Maar wat als de wensen verder gaan? Vaak wordt het al snel ingewikkeld. Wat zijn de mogelijkheden en wat zijn de consequenties? Wie is verantwoordelijk, wie gaat het betalen? Welke ongemakken kunnen huurders verwachten tijdens een verbouwing?
Aangezien wij zowel de gebruikers van zorgvastgoed als de eisen vanuit hun beroepsorganisaties goed kennen, kunnen wij als geen ander de juiste oplossingen aandragen. Na een grondige inventarisatie komen we met een uitwerking en investeringen die, qua verduurzaming, doen wat ze beloven. Vraag ons naar referentieprojecten die u kunt bezoeken. Oplossingen rangschikken we naar kosten, consequenties en doelmatigheid. Wij werken ‘evidence based’. Bewezen oplossingen garanderen tevreden huurders.